عجیب‌ترین ماشین‌های طراحی شده در تاریخ

باید اقرار کرد که اختراع ماشین یکی از جسورانه‌ترین تصمیمات بشر بوده. اما تاریخچه صنعت خودروسازی خود جسورانه‌ترین حرکات انقلابی در طراحی ماشین‌ها را در خود جای داده است. حرکت‌هایی که گاها، چه در ظاهر و چه در ساز و کار فنی از چارچوب‌های زمانه خود خارج شده‌اند و به اقدامات خلاقانه‌ای دست زده‌اند.

امروزه جسورانه‌ترین موارد از این ماشین‌ها را در طراحی‌های مفهومی یا همان ماشین‌های کانسپت مشاهده می‌کنیم. به این خاطر که این خودرو‌ها به ساختار‌های تولید انبوه و یا حتی قوانین دولتی و راهنمایی رانندگی کشور‌ها محدود نیستند و طراحان اجازه دارند تا جایی که قدرتشان اجازه می‌دهد مرز‌ها را جابجا کنند. در ضمن، اگر به ماشین‌های لوکس و رانندگی با آن‌ها علاقه دارید، می‌توانید از بخش اجاره خودرو لوکس، به ماشین‌های مجموعه ما دسترسی داشته باشید.

اینکه طراحان صنعت خودرو سازی با ترکیب دیدشان از زیبایی شناسی و مهندسی فنی چطور آینده را متصور می‌شوند، یکی از همان دلایلی است که ما عاشق ماشین‌ها هستیم. حتی اگر بعضی وقت‌ها این ایده‌ها به نظر مضحک باشند!

در ادامه به برخی از عجیب‌ترین خودرو‌های طراحی شده در تاریخ خودروسازی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

بی ام دابلیو GINA Light Visionary ۲۰۰۱

خودروی کانسپت بی ام دابلیو GINA Light Visionary توسط کریس بنگل، طراح معروف بی ام دابلیو، طراحی شد و توانست با اجزای جذاب و هندسه پیچیده خود توجه بسیاری را به خود جلب کند. یکی از نمادین‌ترین ویژگی‌های این خودرو روکش اسپندکس پلی‌اورتان آن بود که باعث می‌شد بدنه خودرو نسبت به نیاز ایرودینامیک آن تغییر شکل دهد.

 

تخم‌مرغ برقی Oeuf electrique ۱۹۴۲

ده‌ها سال پس از اینکه بنزین سوخت قالب جهان شده بود و ده‌ها سال قبل از اینکه ایلان ماسک با تسلا، خودروی برقی را به ترند روز تبدیل کند، تخم مرغ برقی یا به فرانسوی Oeuf électrique همراه با سه چرخ و موتور الکتریکی ساخته شد. طراح آن پال آرزنس یک نقاش هنری بود و قبل از وارد شدن به صنعت خودرو در طراحی لوکوموتیو‌‌های راه‌آهن کار می‌کرد. بدنه این ماشین از آلمینیوم دست‌ساز و پلکس‌گلس خمیده ساخته شده بود که در زمان خود ماده ‌اولیه جدید و با کیفیتی به حساب می‌آمد.

 

فراری (Pininfarina) 512 S Modulo ۱۹۷۰

شرکت طراحی Pininfarina آثار محبوب‌تری هم را هم به ثبت رسانده است. اما برای خودروی 512 S Modulo که در نمایشگاه اتومبیل  ژنو سال ۱۹۷۰ از آن رونمایی شد، هدف آن‌ها زیبایی خودرو نبود. طراح آن یعنی پائولو مارتین، این بدنه عجیب و غریب و شارپ را بر روی شاسی ماشین مسابقه‌ی فراری یعنی Ferrari 512S قرار داد و این خودرو را پدیدآورد.

 

فورد Speedster 1932

خودروی فورد اسپیدستر مدل ۱۹۳۲ همراه با یک موتور v8، دکمه‌ی استارت را سال‌ها قبل از اینکه این آپشن در بین خودرو‌ها به یک استاندارد تبدیل شود، در خود جای داده بود. ایده کم بودن ارتفاع و طولانی بودن عرض خودرو از طرف پسر هنری فورد مطرح شد و یوجین گرگوری طراحی آن را کامل کرد.

 

لانسا (Bertone) Stratos HF Zero ۱۹۷۰

خودروی لانسا (Bertone) Stratos HF Zero مدلی بود که به ماشین seminal Lancia Stratos منتهی شد. این خودرو تنها 84 سانت ارتفاع دارد و برای سوار شدن به داخل این کانسپت راننده‌ها مجبور بودند تا از طریق شیشه جلویی وارد خوردو بشوند.

 

جنرال موتورز: پرنده آتشین General Motors Firebird 1 XP-21 ۱۹۵۳

اگر بخواهیم ابرخودرو‌های امروزی مثل پاگانی و کونیگزگ را توصیف کنیم آن‌ها را به یک جت جنگی تشبیه می‌کنیم. خودروی Firebird 1 XP-21 از جنرال موتور یک جت جنگنده واقعی چهار چرخه به همراه باله، دم و کابین خلبان بود. توربین موتور این خودرو ۲۶۰۰۰ دور در دقیقه می‌چرخید و نیروی ۳۷۰ اسب بخار تحویل می‌داد.

 

کرایسلر Chrysler (Ghia) Streamline X Gilda ۱۹۵۵

کرایسلر نام این خودرو را از یکی از فیلم‌های ریتا های‌ورث در سال ۱۹۴۶ اقتباس کرد. این خودرو نمادی از تاریخچه خودرو‌های توربینی کرایسلر است و باله‌های آن به شما می‌گویند که خودرو متعلق به دهه ۵۰ میلادی‌ست.

 

پورشه 918 Spyder Concept Car

خودروی کانسپت 918 Spyder اولین بار در نمایشگاه اتومبیل ژنو ۲۰۱۰ رونمایی شد که نتیجه آن امروز سوپر خودروی هیبریدی پورشه است. این مدل نسخه تکامل یافته Carrera GT بود که با اضافه شدن نیروی موتور‌های الکتریکی به محور‌های جلو و عقب پیشرانه ۲۱۸ اسب بخار را تحویل می‌داد. که البته همه‌ی این جذابیت‌ها به پیشرانه ۵۰۰ اسب بخاری موتور v8 ۳.۴ لیتری اضافه شد.

 

کادیلاک Cadillac Cyclone ۱۹۵۹

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که نقش آن دو مخروط بزرگ در جلو ماشین چیست؟ در واقع آن‌ها رادار‌های سیستم جلوگیری از تصادفات هستند. فناوری‌ای که ممکن است آن را در سیستم رانندگی خودکار ماشین‌های امروزی ببینید. در این خودرو هر زمان که رادار‌ها نزدیک شدن شی‌ای را احساس می‌کردند مجموعه‌ای از چراغ‌ها و یک بوق صدا روشن می‌شد و حتی این امکان نیز وجود داشت که خودرو بتواند به طور خودرکار در مواقع اضطراری ترمز کند. برای مشاهده و اجاره خودرو در تهران و دیگر شهرهای ایران می‌توانید از طریق سایت اجاره خودرو رنت ران اقدام نمایید.

دیدگاه ها

  • علیرضا

    جالب بود. به نظر من بی ام دابلیو GINA Light Visionary ۲۰۰۱ طراحیش فوق‌العاده بود.

نوشتن دیدگاه